Logo

Kundcase

event

Åke hjälper företag att ta rätt betalt ‒ och ser värdet i nätverk

Datum: 2019-11-14

Åke Wallbäcks har alltid arbetat med pris ‒ nu i egna bolaget Priskonsulterna Sverige AB, som han vågade satsa på när tillfället gavs och med stöd bland annat från Sandbacka Science Park.

‒ Jag kände att om inte jag tar chansen nu så kommer jag att gräma mig över detta tills jag dör.

Affärsidén bygger på att hjälpa företag ‒ såväl startups som bolag med mångmiljonomsättning och alla däremellan ‒ att ta rätt betalt.‒ Det handlar om att fånga värdet på sin innovation, säger Åke Wallbäcks och gör en snabb skiss på whiteboarden han har bakom ryggen vid skrivbordet i rummet i kontorshotellet på Gustafsbro i Gävle. Han ritar rutor som får symbolisera det som skapar värdet på en tjänst. Det är det värdet som ska styra vad man ska ta betalt.

Åke Wallbäcks har alltid “haft pris i tanken”, säger han. I närmare 20 år arbetade han som just prisstrateg på Sandvik.‒ I samband med en omorganisation försvann min tjänst och jag blev erbjuden en ny, som jag inte brann lika mycket för. Jag brann mer för pris.

Och det blev det som fick honom att ta steget. Bara några veckor efter att han gjort sin sista arbetsdag på Sandvik satt han på en av kontorsplatserna på Sandbacka Science Park och planerade bolagsstarten.

‒ Jag var i ett läge då jag behövde träffa folk. Affärerna dök inte upp där, men nätverket. Man träffade nån som kände nån, säger han och beskriver hur olika arrangemang, miniföreläsningar och korta, enkla träffar, inspirerade och hjälpte till att stärka nätverket ytterligare.

Han är tacksam över det stöd han fick från sin dåvarande chef, från Trygghetsrådet och från människorna på Sandbacka Science Park. Så småningom hamnade han i Sandbacka Science Parks partner Movexums Boost Chamber och fick hjälp att styra upp sitt erbjudande och träffa ett ännu större nätverk.

‒ Och efter semestern 2018 tog alltid fart. Då fick vi några större uppdrag och den förre kollegan Stefan började fundera på om inte han skulle kunna vara med, till en början på deltid. Deltidslösningen funkade inte med hans arbetsgivare, så Stefan valde att också satsa på det här och plötsligt var vi två.

Priskonsulterna Sverige AB erbjuder en systematisk modell för hur företag kan arbeta med att hitta rätt pris för sina varor och tjänster, ProPricing Canvas. Hittills har kunderna kommit från startupvärlden och från riktigt stora bolag.

‒ Utmaningen nu ligger i att nå de mellanstora bolagen. De som går bra nu, men som vi skulle kunna hjälpa till att göra ännu mer hållbara över tid, säger Åke Wallbäcks.